گم شده

من یه هیولا زیر تختم دارم:)

گم شده

من یه هیولا زیر تختم دارم:)

لبخندش وطن است:)

پیام های کوتاه
  • ۲۹ تیر ۹۹ , ۱۳:۴۹
    پ.ن
  • ۲۹ تیر ۹۹ , ۱۳:۴۹
    های
بایگانی
آخرین نظرات

موقت

شنبه, ۲ تیر ۱۳۹۷، ۰۲:۱۰ ق.ظ

شایع ترین بیماری های قارچی فرصت طلب عبارتند از : 1_candidiasis 

2_aspergillosis 

3_mucormycosis 

که هر سه معضل پزشکی اند ولی شایعترین انها کاندیدیازیس است

کاندیدیازیس شایع ترین بیماری قارچی سیستمیک فرصت طلب است .کاندیدیازیس یعنی بیماری قارچی ای که توسط Genus Candida ایجاد می شود.

شایع ترین عامل ایجاد کننده کاندیدیازیس Candida albicans است.

سوال: ایا فقط کاندیدا البیکنز ایجاد بیماری می کند ؟ خیر سایر کاندیداها که به انها Non albicans Candida می گوییم (برای نشان دادن اهمین زیاد البیکنز Non را بکار می بریم ) که قدیم به انها ------- می گفتند نیز می توانند بیماری ایجاد کنند و اتفاقا مهم اند چون بعضی هایشان مقاومت ذاتی نسبت به بعضی داروهای ضد قارچی دارند و در درمان مسئله ایجاد می کنند.

ا C.dubliniensis چند سال قبل معلوم شده و از بیماران ایدزی جدا می شود و بسیار شبیه به البیکنز است.

ا C.glabrata , C.Krusei و C.tropicalis سه تا از معروفترین اند که شایع ترند.

توجه داشته باشید که ممکن است عفونت های ایجاد شده توسط بیش از یک کاندیدا ایجاد شده باشد که می تواند در درمان مشکل ایجاد کند مثلا به شخصی که مبتلا به واژینیت کاندیدایی است دارو می دهیم ولی خوب نمیشود حال سوال اینجاست که ایا دلیل مقاومت دارویی است یا عاملی دیگر دخالت دارد در این موارد باید حتما کشت دهیم تا مشخص شود که ایا عفونت توام ۲کاندیداس یا کاندیدایی مقاوم به ان دارو است . پس باید از محیط کشت کروم اگار کاندیدا استفاده کنیم.

در کروم اگار کاندیدا، کاندیدا البیکنز کلونی سبز رنگ- C.tropicalis کلونی ابی - C.krusei کلونی صورتی می دهد. بنابراین وقتی کسی در این محیط کشت می دهد می تواند متوجه شود که چه نوع کاندیدایی است یا حداقل اگر رنگها درصد خطا داشته باشند می توانیم مطمئن شویم که سبز و ابی دو نوع کاندیدای متفاوت است.

کاندیداها مقاومت دارویی دارند و عفونت های کاندیدایی راحت ترین روش کت در محیط کروم اگار کاندیدایی است.

علت دیگری که باید کشت دهیم این است که کاندیداها و مخمرها مثل استافیلوکوک، اشریشیا، سودوموناس انتی بیوگرام استاندارد دارند یعنی می توان ---------- کرد پس در درخواست ها انتی بیوگرام نیز بخواهید تا ازمایشگاه انتی بیوگرام را set up کند، بعد با دید بازتری می توانید درمان بیمار را انجام دهید ضمن اینکه مانند باکتری 48-72 ساعته جواب انتی بیوگرام را تحویل می دهند.

پس درکنار کشت یک ازمایش مستقیم نیز درخواست دهید زیرا نیم تا یک ساعت بعد جواب ازمایش مستقیم تحویل بیمار داده می شود. ازمایش مستقیم شامل ترشحات واژن،یا رسوب مایع نخاع و یا اگزودای چرکی دهان است. ازمایش مستقیم که انجام می دهیم یا با KOH 10% و یا با رنگ امیزی گرم رنگ می کنیم.

وقتی اگزودای چرکی را در دهان دیدیم نمیدانیم برفک است یا غشای کاذب دیفتری یا انژین ونسان و یا ----- است ولی وقتی یک سواپ زدیم زیر میکروسکوپ می بینیم و متوجه می شویم چه چیز است.

سودوهایف چیست ؟ یک مخمر، بزرگ و بلند شده بعد جوانه زده که بجای جوانه سلول دختر می گوییم سلول دختر بزرگ شده و تبدیل به مادر شده خلاصه حال نوه و مادر و مادربزرگ درکنار یکدیگرند و چون شبیه منظره هایف است هایف کاذب می گوییم.

پس زمانی که ازمایشگاه جواب داد budding yeast & pseudohypha یعنی بیماری Candidiasis است.

سوال: آیا میتوانیم بگوییم چه نوع کاندیدایی است ؟ خیر !

روش های تشخیص کاندیدا در کشت :

۱-روش سریع : به پدیده ی رینولدبراد یا GermTubeدر محیط سرم (مثل تست کواگلازی)،دمای ℃37 درونش کاندیدا را به مدت 3ساعت قرار می دهند بعد از ان لام تهیه می کنند زیر میکروسکوپ می بینند اگر مخمرمان یک لوله ی صاف و بلند ایجاد کرده باشد به ان لوله GermTubeو نوع قارچ C.albicans است. پس این روشی است که در مدت ۳ساعت متوجه می شویم که عامل، کاندیدا البیکنز است یا خیر.

۲-اگرGermTube منفی بود کاندیدا البیکنز بودن رد نمی شود . در محیط کورن میل اگار حاوی 1% تواین 80 کشت می دهند بعد از سه روز از ان لام تهیه می کنند.

اگر مسلیوم کاذب، بلاستوکونیدیا و کلامیدوکونیدیا داشتیم => C.albicans

اگر مسلیوم کاذب، بلاستوکونیدیا و کلامیدوکونیدیا نداشتیم => Non albicans candida

و اگر هیچ هایفی وجود نداشت => یا C.glabrata و یا یک مخمر است.

مهم ترین مخمر در قارچ شناسی پزشکی Cryptococcus neoformans است که بعنوان عامل مننژیت های مزمن قارچی شناخته می شود.(مخمر کپسول دار است.)

درهر ازمایشگاهی باید تست سریع ۴عامل مننژیت را داشته باشیم.

عوامل مننژیت عبارتند از : 

1-Cryptococcus neoformans 

2_مننگوکوک

3-استرپتوکوک پنومونیه

4-هموفیلوس آنفلوآنزا

که هر ۴عامل دارای کپسول اند که تست های سریعشان بر همین مبناست.

بنابراین هر ازمایشگاهی در مواقع مننژیت علاوه بر کشت ، تست سریع برای این 4عامل را باید انجام دهد چون مننژیت اورژانس پزشکی است.هم کاندیدا هم کریپتوکوک قابل انتی بیوگرام کردن اند و باید انتی بیوگرام شوند.

  • رها

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">